mandag 4. februar 2013

Hvordan ta med barn på kjøkkenet? 3:3

2 - 3 år

Her skjer det jo masse, og kanskje vil det være perioder der å hjelpe til på kjøkkenet ikke er særlig stas.
Oppgaver som begynner å sitte godt igjennom dette året
- dekke bord
- dele
- røre

Vi har latt ungene få dekke barnetallerkener og bestikk lenge, men har holdt litt igjen på glass og tallerkener som ikke er av plast. Etterhvert som barnet kommer over en litt klomsete periode der de gjerne vokser endel, har vi latt ungene få dekke på alt.

En ting som er veldig populært å få lage helt selv er toast og ostesmørbrød. Vi har gjerne delt opp osten, men resten gjør de selv. De smører smør, tar på ketchup ol, pølse, ost og krydder. :)

I perioder opp igjennom vil barnet være litt ekstra mye armer og bein, det er enkelt og greit fordi kroppen vokser litt fortere enn barnet klarer å tilpasse seg ny lengde. Da er det greit å prøve å tilpasse oppgavene etter at det ikke blir en nedtur. Er det en dag med mye søling, dunking eller lite kontroll er det kanskje dumt å skulle helle masse vann eller være forsiktig med å måle opp en tskje, da bytter man ut med røre, skru på brytere eller andre oppgaver som går fint.

I de fleste periodene vil jo barnet ha en stor utvikling og dersom man stadig klarer å legge til nye ting i barnets kjøkkenreportoar, vil man holde gleden ved å lage mat oppe!
Her er det gjerne vafler og pannekakerøre som er mest populære å gjøre selv. Da måler vi opp innholdet før start sammen, og så gjør 3 åringen alt selv alene.

Ting vi har øvd på i perioden før de fyller 4 er
- smøre selv
- dele med spissere kniv
- steke enkle ting selv i stekepanne
- ha ansvar for ting som skal koke, passe klokka og høre når den ringer, ordne med lokk osv.
- bruke ostehøvel
- knekke egg
- vispe i bunn av boller/røre i bunn av kjeler.

Fra 4 år og oppover
Her kommer det jo veldig ann på hva barnet kan fra før, men har barnet fått være med på kjøkkenet og prøve seg frem til nå vil de fleste barn ha et stort register av ting de kan. Så da er det bare for oss voksne å planlegge, lytte og ha god tid!
Nå kan mange barn endel tall, og vi kan også begynne på mengdetrening i små variasjoner. Et tidlig forhold til Litermål, med klare tall for dl har jeg stor tro på at gir barna en forståelse av at 10 dl blir 1 liter lenge før det kommer i skolepensum. Praktisk øvelse gjør det ofte lettere å forstå at 10 dl plutselig blir til 1 l, for det er jo sånn det er.
Et tips er å ha et liter mål som kun måler liter og dl, unngå disse med masse mål for forskjellige ting. Du må jo gjerne ha et som viser antall gram av sukker/mel osv, men bruk det selv og ikke sammen med barna. ;)

Begrepstrening med tskje, barneskje og  spiseskje er gode ting å få inn, sammen med at man etterhvert kan forstå gram og kilo. Alt skjer jo ikke ved 4 år, noen skjønner det lenge før, andre tar det seinere. Dersom du legger til rette for å prøve, delta og gjøre selv vil barna ha et godt grunnlag for å forstå dette og selv kunne lese oppskrifter så fort de kan lese.

Nå er det litt opp til den som er med på kjøkkenet og velge ut oppgaver, både utifra hva barnet kan, ønsker å lære og hva dere har tid til. Dersom dere skal ha noe ferdig til et tidspunkt er det greit å forklare det til barnet og fordele oppgaver du vet barnet mestere og får til innenfor tidsrammen.
Det er også viktig at du av og til lar tid være tid, og lar barnet få prøve og feile selv. Kanskje tar det 2 timer å få ferdig pannekakerøra, eller kanskje barnet har lyst til å lage middag til dere og det blir ostesmørbrød. Ved å legge inn tid til dette og hjelpe barnet med å stadig finne nye ting de selv kan mestre vil du investere i et trygt og selvstendig barn som etterhvert blir voksen og selv kan lage mat og lese oppskrifter. Du kan jo ikke hver dag la middagen komme på bordet klokken 8 når barna er små, men kanskje en dag i helga eller en gang i mnd?

Mine forslag til retter og småting barna kan bruke for å lære seg ting på kjøkkenet
- pannekaker
- vafler
- posesuppe (eks tomatsuppe)
- taco
- ostesmørbrød
- skrelling og koking av poteter/gulrøtter
-  muffins
- salater
- wok
- smoothies

Fantasien setter grenser! Gi meg gjerne tips! Alt som skal i stekovn vil jeg gjerne vente med til barna er i skolealder, rett og slett fordi det er veldig varmt og gjerne tunge ting som skal ut og inn. Ikke alltid så lett å huske grytekluter før etter du har brent deg, og jeg ønsker ikke at barna skal bli redd for ting på kjøkkenet. Men forbredelser til f eks Lasagne er jo kjempegøy å være med på! Det å legge i lag og få strø over er topp, samme med pizza - baking, steking og "pynting" i samme middag!!! Men de blir ikke helt selvstendige med det første her, for jeg vil gjerne ha kontrollen på inn og ut av varm stekovn.

Gjentar igjen :
ALT av kjøkkenmaskiner som bruker strøm- sett i kontakten akkurat når du skal bruke den, trekk den ut igjen så fort du er ferdig!
VARME kjeler og plater er alltid en utfordring, vær alltid i nærheten! Og sett om mulig kjeler med vann og kokende til helt innerst på ovnene, slik at sjansen for å få de over seg er mindre. En stekepanne med kjøttdeig vil spre seg overalt hele rommet, en kjele med kokende vann vil renne over en arm vil renne over hele armen og skade mye mer!

UTEN Å VÆRE OVERBESKYTTENDE MÅ VI LEGGE TILRETTE FOR Å UNNGÅ SKADER OG GI MATGLEDE EN PLASS PÅ KJØKKENET :)

LYKKE TIL

1 kommentar:

  1. Her i huset har jeg unger som er glade i å hjelpe til! Det er alltid kjekt!
    De får bl.a. dele grønnsaker, skrelle grønnsaker, røre i kjeler og panner, dekke på..... Vi har alt avtalt at vi skal lage lapskaus til helga. Etter ungenes ønske. Så da blir det full rulle på kjøkkenet!

    SvarSlett

Jeg er jo så spent på hvem som faktisk leser, så legg gjerne igjen noen ord!