onsdag 5. september 2012

Meg, mobilbruk og barna

I Aftenposten i går stod det en artikkel om foreldre og bruk av mobil/nett sammen med barna. Og selv om jeg føler at jeg er flink til å tenke over det og flink til å legge vekk både data og mobil når vi er sammen kan helt sikker jeg også bli flinkere!

Det er ganske litt å "skal bare" i samme stil som pappan til Albert Åberg, og jeg tror nok mine har hørt det et par ganger. "Kan du vente litt, jeg skal bare svare mormor/pappa/osv"
Det er jo veldig stas å få ha sine egne telefoner og sende sms, ta biler og snakke. Så det er jo helt klart at vi bruker det.
Det er igrunn veldig søtt når minstemann i vår gikk rundt og rundt i huset med mobil til øret og sa "ja, nei Hade" om igjen og om igjen. Jeg var lenge litt usikker på hvorfor han gikk rundt og rundt, men da jeg så pappan i telefon en kveld skjønte jeg hvorfor. ;)

Jeg tror veldig på det som denne psykologen i artikkelen til aftenposten mente, at barna bli sjalu på Pc/mobil og ønsker full oppmerksomhet når vi er sammen med de.
Jeg kan jo se det hjemme også, dersom det er ting jeg eller pappan må gjøre, ja da kan det vare ganske så tydelig sjalusi.

Derfor har jeg tenkt til å stramme inn min egen bruk av mobil (og PC).
Pcn er igrunn greit. Den er fremme på morran mens ungene surrer rundt. Jeg får mine 10 min med en kaffekopp og aviser (gjerne da på datan), mens de leker litt rundt. Den er godt innarbeida og sålenge det er 10 min går det fint! Jeg kan bare glemme å prøve å drøye den utover de 10 min.
Men da skal også Pcn bort og bli borte til ungene er lagt. (av og til trenger vi den til middagslaging, men da er jo ungene med... )

Telefon....
Nå tror jeg igrunn ikke at jeg er en av de værste, for jeg har ikke telefonen åpent for nett annet enn på hjemmenett.. Så på den måte er både FB, aviser, blogger og annet utenfor rekkevidde når vi er ute.
Men jeg ser nok etter meldinger og svarer når de kommer litt oftere enn jeg behøver, og jeg trenger da ikke bruke den til å ta bilder..
Så... Jeg skal prøve å la telefonen ligge, la meldinger og samtaler være så lenge vi er i lek og hygger oss. Jeg trenger da ikke være tilgjengelig hele tiden! Dersom det er noe veldig viktig ringer vel folk flere ganger?!
Så får vi se om jeg finner en balanse mellom det å gi barna størst mulig oppmerksomhet når vi er sammen og ikke bli en sånn som det ikke er vits i å ringe/sende sms til for det kommer aldri svar.. Men dere er herved advart! Det kan hende du ikke får svar på sms før ungene er i seng ;)


Hvor flink er du til å la pc og telefon ligge når ungene er hjemme?

4 kommentarer:

  1. Jeg kan sikkert også bli flinkere til å ikke bli sporet av med pc, men samtidig føler jeg meg ikke som en stor synder på det området heller. Og på en annen side så er det ok at et barn av og til må vente 2 minutter så mor kan gjøre ferdig en mail, eller betale noen regninger eller bare noe uviktig.
    Men å sette seg ned med pc mens man egentlig er sammen med barna, er uhøflig. Det er som relgel om morgenen, eller på kvelden. Ang telefon, er det det samme som hos deg. Jeg bruker den kun til ringe og sms når jeg er ute av huset hvis det er nødvendig. Jeg må være tilgjengelig i fall de ringer fra skolen eller noe sånt. Eller bruker jeg den lite.

    SvarSlett
  2. Mente det som regel er morgen og kvelden jeg bruker pc en.

    SvarSlett
  3. Jeg har barna mine hos meg hele dagen.. Jeg er tilgjengelig for de 100% hvis de trenger meg til noe, vil opp på fanget eller leke. Nå er mine to minste tuppehøner kjempeflinke til å leke sammen både inne og ute. De kan holde på i lange tider på rommet, ved kjøkkenbordet eller stuen med fks puslespill mens de andre er på skolen. Hvis de leker selv og ikke kommer til meg synes jeg det er helt greit å sitte på dataen. Det er min form for å slappe av. Noen går kanskje en tur alene på kvelden, andre trener, og andre igjen sitter kanskje med noe håndarbeid og har ",mamma-tid" Jeg har ikke noe spesiell form for "mamma-tid" Min tid er når jeg kan sitte litt å blogge eller lese andres blogger eller se et program på nett-tv. Om de kommer til meg for å si noe eller vil ha meg til å gjøre noe eller vil ha hjelp setter jeg pc en på pause med en gang. Barna kommer først! :) Men jeg bruker den nok litt innimellom gjennom hele dagen.Etter skolebarna har kommet hjem blir det sjeldent pc bruk før kvelden igjen. Tlf bruker jeg aldri! Nå har jeg ikke en gang tlf og alle må kontakte meg gjennom facebook hvis det er noe viktig :D

    SvarSlett
  4. Vidar Nicolaysen5. sep. 2012, 17:55:00

    Tror de fleste av oss kan bli bedre på dette...
    Hos oss synder nok både jeg og kona mye mer med iPad enn pc og mobil.
    Har snakka om å skjerpe oss, så nå er det bare å gjennomføre...

    SvarSlett

Jeg er jo så spent på hvem som faktisk leser, så legg gjerne igjen noen ord!