fredag 14. mars 2014

Svik, stå opp fra de døde og hellig ånd på 5 min...

Jepp!
Disse to små har kommet i alderen der ting er viktig å få forklart, bli forstått og godkjent. Spesielt hos snart 5 åringen!
Så idag hadde vi samtale om Påske! Vi gleder oss til påske! Da har vi fri sammen, det er sol og snø (?) og ungene skal få nytt blad! Men så var det denne grunnen til påsken da.. Idag var det vist det som var viktig.

 Judas som svikta og forrådte Jesus, at han ble hengt på korset, at han døde og graven var tom. (noe hun takk og lov synes var ganske festlig for døde er jo døde)  og hvordan han fòr til himmelen og den hellige ånd kom. Og ja.. Den hellige ånd er rundt oss og i alt.. Så da gikk hun ut av bilen etterpå og hilste på den hellige ånd i alt hun gikk forbi...

(PS: Jeg kan nå skjønne hvordan kyllingen og påskeharen kom inn i bildet rundt påske! Kyllinger blir klekt rundt nå vil jeg tro? Og påskeharen er jo rett og slett fordi alt for mange foreldre har fått kledd seg alt for lite ut! Denne haren  har heller ingen store ord som henging på kors, svikt, hellige ånder og folk som står opp fra døden! I våre dager da unger har mer enn nok problemer med å skjønne at våpen faktisk dreper- ja da må det være forvirrende når vi hele resten av året snakker om at død er død- mens i påsken DA gjelder det ikke!? Liker sjokoladen til påskeharen og fargen til kyllingen veldig godt jeg altså! Enklere å forklare også!
      eller     

Å forklare påske tok vel ca 3 1/2 min... Fra  litt før Shell på Skollenborg og hjem.. Tror de var godt fornøyd med svarene og jeg er veldig glad vi måtte lære noen av disse sangene utenatt på barneskolen!

Siden ettermiddagen så vidt har begynt har vi hatt flere spennende oppklaringer i løpet av kvelden. Det at sjimpansen Julius er litt eldre enn mamma er veldig vanskelig å tro! Hvordan kjøttdeig blir til og hva annet vi kan lage av kjøttet på et dyr. Når og hvem som får lov til å jakte på dyr i skogen, hva et slakteri er og hvorfor mamma nekter å ha våpen i hus.

Og hvorfor ikke toppe det med hvordan barn blir til? Joda! Idag fikk hun svar, på senga. (Hun spurte ikke om selve handlingen for å få pappas celler inn til mammas celle og det synes mamman var like greit) Hun lurte også veldig på hvordan det var å ha en baby inne i magen.  Prøvde å svare på det også, og da fikk vi avsluttet kvelden på en hyggelig måte med noen historier fra tiden i magen for begge to.


Så da har jeg tatt meg et glass rødvin. Og erklærer helgen for åpnet!
*phu*

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg er jo så spent på hvem som faktisk leser, så legg gjerne igjen noen ord!