tirsdag 20. august 2013

mat... Altså middag...

Jeg har lite lyst til å bruke 30 min til en time på kjøkkenet når vi kommer hjem de dagene vi alle er hvert vårt sted ute av huset. Da vil jeg være sammen med ungene mine, og ikke drukne i matlaging og andre huslige ting.
Sambo synes vel egentlig jeg er litt tåpelig, vi har ikke dårlig tid..
Og det er greit. Vi har ikke så dårlig tid, men det er jeg som står på kjøkkenet og lager mat. Noen ganger synes ungene det er stas og være med, men det er sjelden de dagene de har vært i barnehagen. Da er de sultne, og vil ha mamma oppmerksomhet. Kan jeg ikke gi det, ja så blir jeg gjerne løpende litt sånn frem og tilbake for å være fredsmekler eller for å ordne ditt og datt, være både her og der.
Jeg er sulten, de er sultne og det er sjelden en god deal.
Sambo kommer gjerne hjem i det maten står på bordet, kommer han før leker han med ungene. Etter middag er det gjerne barnetv, kveldsmat og seng.

Beklager til Hellstrøm som ikke synes 40- 60 min på kjøkkenet er lenge for en god og næringsrik middag. Beklager til alle dere som synes jeg bare er fjasete og kravstor. Men for meg er rundt 1 time lenge, alt for lenge av barnas tid hjemme de dagene jeg også er på jobb. Jeg har ingen planer om å bruke ca 1/3 av tiden ungene er våkne til å stå på kjøkkenet å lage mat mens de og jeg egentlig ønsker å leke og hygge oss sammen.

Så da er min plan..
Noen dager kjører vi i oss noen brødskiver/smoothi eller annen type mellommåltid. Leker sammen og hygger oss frem til barnetv. DA lager jeg middag også får de middag til kvelds.
De andre dagene blir det mat som kan gjøre seg selv mest mulig. Poteter, pasta og ris er greit for det koker seg selv, trengs ikke deles eller røres i.
Ovnsbakt er en flott ting! Her kan det gå inn mye forskjellig.
Men hakking, kutting og røring i mat tar mye tid!

SÅ en kveld ble det dobbel middagslaging (da en av de kveldene man har vært sammen med barna hele dagen allerede, og med god samvittighet og lyst står på kjøkkenet en knapp time.)
Samboern min mener jeg er gal.. Det er da unødvendig å ha mat klar i frysern, hakke så dårlig tid..



Her er grunningredienser ferdig delt, litt kokt og klare til tining og bruk!
Denne blandingnen kan brukes alene, sammen med pølser/kjøtt til gryte, eller man kan slenge oppi litt kylling og saus så har man hønsefrikase.

En god, næringsrik middag. Den kan taes opp kvelden i forveien, slenges da ferdig tint i kjelen.
På den måten har jeg næringsrik og god middag, som ikke er frysetørka og full av Estoffer fra Toro.

Det blir flere slike middager, så fryseren skal nok bli godt brukt.
(har en bitteliten fryser, og det skal bli kamp om plassen oppi der gitt... Tror is og kaker får vike.. ;) Ønsker meg en større fryser jeg.. )

Så gal eller ikke. Jeg håper dette kan gjøre at vi får mest mulig god tid sammen også de dagene vi er ute av huset.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg er jo så spent på hvem som faktisk leser, så legg gjerne igjen noen ord!