tirsdag 15. oktober 2013

Når leking får bestemme...

Selv om jeg ikke er hjemmeværende med ungene hver dag lenger, nyter vi godt de dagene vi har hjemme. Jeg prøver å la det være dager uten ekstra stress og uten at jeg må mase alt for mye på at vi skal og må. Så noen dager er det kaos og leking som er det eneste vi gjør.
Jeg har planer og ideer om hva vi skal gjør og hvor vi skal. Jeg har jo noen mål med disse dagene, men med flere dager i bhg i uka, merker jeg at de godt kan få noen dager helt uten stress og at de har godt av det. Turer ut i skog og mark får vi uansett de fleste helger og andre ideer er jo ofte for å fylle på med inntrykk og erfaringer, når hodet egentlig er ganske fullt og man er litt sliten, ja da er det lite vits ;)
 Så jeg har flere dager etter sommeren valgt å la mine planer for dagen vente, og la de få leke og hygge seg hjemme istedenfor.
Når det er slike dager er dette langt fra rot, men en herlig fantasiverden!
Det er en hytte midt i stua. Ingen stuestoler å sitte på,
men en flott hytte å lese bøker i og leke i ;) 

Duplo får leve litt lenger hos oss. Kassa er mer enn full nok, så vi har masse å bygge av.
Små lego er det som er mest spennende, men minst brukbart i lek enda, (det detter fra hverandre gitt)

I en annen del av stua har frøkna barnehage for dukker og bamser.
Det er ikke så lett å komme til kjøkkenet, men hvem trenger mat? ;)


 
Jeg kan godt ha det slik, i går satt jeg på gulvet å lekte med både småbiler og duplo fra ca 830 til 15. Kun avbrutt av en tur ut. (Og da slapp de jammen å rydde opp) Om huset er ombygget til div lekesteder og med leker over alt, ja så er det igrunn greit så lenge de er med på å rydde når man helt tydelig er ferdig, ofte henger de forskjellige lekene sammen ganske fort. Noen dager er leken ferdig etter en time, andre dager kan det egentlig være dagen etter. Sambo liker helst at de rydder opp en leke før de starter på neste. Så vi er forskjellige. Men på hverdager prøver vi å rydde iallefall litt før pappan kommer hjem ;) 

Hvordan er det rundt omkring? Klarer dere å la barna få leke og dine egne planer om alt man skulle gjort får bare ligge?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg er jo så spent på hvem som faktisk leser, så legg gjerne igjen noen ord!